بازار کار رشته مهندسی نقشه برداری

در این مصاحبه در مورد رشته مهندسی نقشه برداری و بازارکار نقشه برداری و گرایش های مختلف مهندسی نقشه برداری و همچنین مهارت های مورد نیاز برای ورود به بازار کار نقشه برداری و GIS با آقای دکتر سعید نادی استادیار گروه مهندسی نقشه برداری و معاون پژوهشی گروه مهندسی نقشه برداری دانشگاه اصفهان صحبت کردیم.

مصاحبه شماره ۲: رشته مهندسی نقشه برداری و بازار کار آن

سایت GISPlus در دومین مصاحبه خود، گفتگویی داشته با آقای دکتر سعید نادی، عضو هیئت علمی گروه نقشه برداری و معاون پژوهشی گروه مهندسی نقشه برداری دانشگاه اصفهان.

پیشنمایش : ندارد فرمت : MP3 حجم : ۵۳٫۹ مگابایت

سوال ۱: آقای دکتر لطفاً خودتان را برای مخاطبین سایت GISPlus معرفی کنید.

من سعید نادی هستم عضو هیئت علمی گروه نقشه برداری دانشگاه اصفهان و از اینکه این فرصت را پیدا کردم که از طریق رسانه ی نوپا و موفق شما صحبتی داشته باشم با کسانی که در خصوص رشته نقشه برداری علاقه مند هستند خیلی خوشحالم.

سوال ۲: لطفاً در خصوص گروه مهندسی نقشه برداری دانشگاه اصفهان و تاریخچه اون مختصری صحبت کنید.

گروه نقشه برداری دانشگاه اصفهان جزء یکی از اولین گروه های تاسیس شده در دانشگاه اصفهان هست که فکر می کنم سال ۱۳۶۷ یا ۶۸ تاسیس شده و از اونموقع داره کار می کنه. خب می دونید که دانشگاه اصفهان در کنار دانشگاه صنعتی اصفهان به عنوان یکی از دانشگاه های مادر تاسیس شد و در واقع در مقایسه با دانشگاه صنعتی که یک دانشگاه صنعتی هست و توی دانشگاه اصفهان قرار بر این بود که رشته هایی تاسیس شود که در دانشگاه صنعتی نیست و یا نیاز به عملکردهای بین رشته ای دارند و این شروعش با تاسیس رشته مهندسی نقشه برداری بوده توی اون سال و ما اخیراً پارسال بود جشن سی امین سال تاسیس دانشکده نقشه برداری رابرگزار کردیم.

سوال ۳: لطفاً در خصوص رشته مهندسی نقشه برداری و وضعیت فعلی اون در دانشگاه های کشور توضیحاتی برای شنوندگان ارایه بفرمایید.

مهندسی نقشه برداری یکی از رشته های در واقع زیرشاخه های عمران بود تا چند سال گذشته در واقع یکی از زیر گرایش های عمران به حساب می آمد ولی سالهای اخیر مستقل شده و به عنوان یک رشته مهندسی مستقل شناخته می شود. و توی دانشگاه های خیلی کمی تدریس می شود شاید میتوانم بهتون بگم تا ۱۰ سال گذشته کلاً سه تا دانشگاه توی ایران بودند یا نهایتش ۴ تا دانشگاه بودند که این رشته را برگزار می کردند دانشگاه اصفهان، تهران، خواجه نصیرالدین طوسی و فکر می کنم دانشگاه اراک. که اراک از همه شون کم سابقه تر بود ولی الان درواقع بیشتر رشد کرده. دانشگاه های دیگری هم به این پیوستند و فکر می کنم اگراشتباه نکنم ۱۰ تا ۱۵ تایی دانشگاه دولتی باشند که این رشته را داشته باشند درکنار بسیاری از دانشگاه های غیر دولتی که برگزار کننده ی این رشته هستند.

سوال ۴: آقای دکتر این رشته چه گرایش هایی داره؟ اگر در این خصوص توضیحات کاملی ارایه کنید سپاسگزار میشم.

من همیشه به دانشجوهام می گم رشته مهندسی نقشه برداری یکی از جذابیت هاش اینه که از نظر طیف کاری که دانشجویان می توانند انجام بدن خیلی وسیع است و گرایش های مختلفی ما داریم از گرایش هایی که کاملاً درگیر عملیات فیلد عمرانی و در واقع عملیات زمینی می شوند تا در واقع کاربردها و گرایش هایی که مرتبط با فعالیت های دفتری است. ما ۴ تا گرایش داریم دراین حیطه در مقطع فوق لیسانس و دکتری که اگر بخواهم به نسبت سبقه ی تاریخی شون بگم گرایش ژئودزی، گرایش فتوگرامتری، گرایش سنجش از دور و گرایش مهندسی سیستم های اطلاعات مکانی، این چهارتا گرایش در واقع چهار گرایش اصلی است حالا اگربخواهم توضیح مختصر بدهم گرایش ژئودزی عمدتاً به تعریف فیزیک زمین، شکل زمین واندازه گیری های کلان روی زمین کار داریم. توی رشته فتوگرامتری استفاده می کنیم ازقابلیت های پروازهای هوایی و عکس برداری در تهیه نقشه در رشته سنجش از دور استفاده  می کنیم از تکنولوژی های ماهواره ای چه به صورت ماهواره طیف الکترومغناطیس مرئی وچه به صورت رادار و اکتیو باشه و توی رشته GIS هم عمدتاً تمرکز روی استفاده از اطلاعات مکانی در حوزه های کاربردی بر مبنایتکنولوژی های ITهست خب البته یک سری از گرایش های جانبی هم وجود داشته که بعضاً چند سالی برگزارشده یا هنوز داره برگزار می شه یا ممکنه به فراخور یک نیاز اومده مثل گرایش هیدرولوژی که چندسالی هست دانشگاه تهران برگزار می کرد یا مثلاً گرایش سیستم های مدیریت زمین (Land Information System) یا LIS که فکر می کنمدانشگاه تهران در شرف برگزار کردنش باشه.

سوال ۵: یک دانشجوی مهندسی نقشه برداری، چطور باید متوجه بشه که کدوم گرایش براش مناسب تر هست؟

خب بچه های لیسانس ما ۱۴۲ واحد درس پاس می کنند که از این ۱۴۲ واحد ۱۰۰ واحدش تخصصی هست و توی این ۱۰۰ واحد تقریباً دروس مرتبط با تمام گرایشات را می خونند خب به مرور زمان باید خودشان متوجه بشوند که به کدوم حوزه علاقه مندند و من توصیه می کنم صرفاً به علاقه مندی شون توجه کنند که می خواهند یک گرایشی را انتخاب کنند. البته بازار کار هم خیلی مهم خواهد بود ولی اگر به علاقه مندی توجه کنند اونوقت توی گرایشی که انتخاب می کنند بازار کار هم می توانند بسازند مع الوصف معمولاً توی درس ها این شناخت را پیدا می کنند که ضمناً ما در حین دوره های لیسانس برای بچه ها معمولاً یک سری ورک شاپ ها یا بازدیدها و دوره های آشنایی با حوزه های بازار کار برگزار می کنیم هر از چندگاهی و سعی می کنیم اطلاعات کافی و لازم را بهشون بدیم در خصوص اینکه بتوانند بعد از لیسانس مسیرشون را انتخاب کنند.

سوال ۶: آقای دکتر نادی، وضعیت بازار کار ایران در گرایش های مختلف رشته مهندسی نقشه برداری چطور هست؟

تا جایی که من اطلاع دارم الان نمی شناسم دوستی یا دانشجویی از حوزه نقشه برداری فارغ التحصیل شده باشه و نتونسته باشه کار مناسبی گیر بیاره خب این نشان دهنده ی این هست که نسبتاً بازار کار خوبی داره البته جزء کارهای سخته علل الخصوص کارهای زمینی. معمولاً ما توی نقشه برداری حالا به شوخی یا شوخی که بیشتر جنبه جدی هم پیدا می کنه ما به دانشجوهامون می گیم که شما معمولاً جایی کار می کنید که هنوز هیچی ساخته نشده و هیچ آبادانی نیست شما نقطه ی صفر هستید و شما تازه شروع می کنید برای اینکه یک جایی توش فعالیت عمرانی بخواد. قبل از اینکه هرگونه فعالیت عمرانی بخواد شکل بگیره بچه های نقشه برداری اول باید بروند توی منطقه جمع آوری اطلاعات کنند برای همین حوزه کاری حوزه کاری سختی هست ولی به فراخور سخت بودنش خب در واقع جاذبه هایی هم دارد معمولاً هم بچه ها توش کار پیدا می کنند عمدتاً کارهاشون بد نیست از نظر بحث درآمدی بدنیست تا جایی که من اطلاع دارم تو حوزه بچه هایی که لیسانس سرکار می روند خوبه ولی خب همیشه باید این رو در نظر گرفت که کارهای زمینی کارهای سخته و باید از نظر شرایط بدنی و ذهنی آمادگی زیاد پیدا بکنند برای اینکه به همچین حوزه های کاری ورود پیدا بکنند.

سوال ۷: اگر در خصوص بازار کار خارج از کشور، برای شنوندگانی که علاقه مند به ادامه تحصیل یا کار در خارج از ایران هستند توضیحاتی بفرمایید، ممنون میشم.

اخیراً چیزی که از دوستای قدیمی ما بودند و رفتند جسته و گریخته متوجه شدم که بازار کار رشته نقشه برداری خارجاز کشور بسیار خوبه. من توی استرالیا میدونم که جز در واقع اولین دوره های مورد نیازشون هست که ما فکر می کنم اگر اشتباه نکنم ۳ تا رشته مرتبط با GIS توی استرالیا به عنوان مرتبط با GIS و نقشه برداری توی استرالیا به عنوان رشته های مورد نیاز توی لیستشون بوده یکیش land survey بوده و یکیش کاملاً GIS بوده بحث Spatialinformation System بوده یکی اش هم Land administration بوده که باز نقشه برداری مرتبط با کاداستر هست توی کانادا هم اطلاع دارم توی بعضی از ایالت هاش خیلی نیاز هست مثلاً ساسکاچوان فکر می کنم امسال توی لیست جدیدشون به عنوان رشته ی مورد نیاز ذکر شده بود توی اروپا هم مثلاً چند وقت پیش یک نفر ازسوئد تماس گرفته بود که می خواست تلفنی یک دوره به صورت تلفنی اینترنتی دوره آموزش GIS واسش بزارم وخب این نشون می دهد که بازار کار هم هست برای همچین چیزهایی که طالب آموزشش هستند.

سوال ۸: خب یکی از گرایش هایی که صحبت کردیم GIS هست که تخصص اصلی شما هم هست. یک مقدار بیشتر متمرکز بشیم روی GIS و اینکه دانشجویان رشته مهندسی نقشه برداری که مایل به ادامه تحصیلات تکمیلی در این گرایش هستند، بهتره در طول دوره کارشناسی چطور باشن و چه اقداماتی انجام بدن؟

خب عرض کنم که رشته GIS در واقع شاید ما بتونیم بهش بگیم Endpoint نقشه برداری هست ما توی نقشه برداری معمولاً نقشه و اطلاعات مکانیرا جمع آوری می کنیم و از روی در واقع دنیای واقعی یک مدل را می سازیم حالا این مدل به چه کاری می آید یعنی قراره ازش چه استفاده ای بشه. بعضی از استفاده هامستلزم یک سری نرم افزار و ابزار و در واقع روش هایی هستند برای اینکه بتونه رویداده های مکانی تحلیل مناسب اتفاق بیافته مثلاً شما فرض کنید که یک اداره ی آب بخواد یک طرح مثلاً شبکه آب رسانی برای یک جا بزند ما می توانیم نقشه را بهش بدهیم و اون خودش برود روی اون طراحی کند و می تونیم نقشه را به همراه تسهیلات بهش بدیم که اون تسهیلات کمک بکنه که اون طراحی ها بهتر انجام شود خب این تسهیلاتی که روی نقشه اضافه می شود را ما معمولاً در قالب GIS می دهیم که عمدتاً تسهیلات نرم افزاری هست که روی نقشه ها سوار میشه تا نقشه ها بتوانند راحت تر تحلیل بشن بنابراین یکی از پایه های بحث GIS بحث های مربوط به برنامه نویسی، نرم افزار، طراحی و اینجور چیزها هست. خب دانشجویانی که بخواهند توی این حوزه عمل کنند قاعدتاً باید در طی یک دوره کارشناسی شون اولاً با بحث های برنامه نویسی خودشون را عجین کنند و برنامه نویسی های کاربردی را یاد بگیرند دوماًباید بتوانند طراح خوبی باشند یعنی بتونند الگوریتم هایی را بدانند و یاد بگیرند طراحی کنند که این الگوریتم ها بتونه یک تحلیل را روی داده انجام بده و سوماً بتونند خودشان آنالیزورهای خوبی باشند یعنی باید بتوانند از طریق نرم افزارهای موجود نقشه ها را بگیرند و تحلیل بکنند معمولاً ما این سه تا گزینه را توی لیسانس تا سطح مقدماتی به بچه ها یاد می دهیم و خب این ها براشون نیاز هست برای اینکه بتوانند وارد بازار کار GIS شوند.

سوال ۹: جناب آقای دکتر نادی، فارغ التحصیلان رشته GIS چه موقعیت های شغلی برای ورود به بازار کار، پیش رو دارن؟ کجاها میتونن استخدام بشن و کسب درآمد داشته باشن؟

خب من همیشه به دانشجوهام میگم که ما برای یک فارغ التحصیل در حوزه بازار کار دوتا مسیر داریم مسیر اول اشغال کردن پوزیشن های کاری موجود هست که به معنای استخدام شدن است مسیر دوم ایجاد پوزیشن های کاری جدید است که به معنای کارآفرینی است خب تو سالهای گذشته تقریباً همه ی اونهایی که فارغ التحصیل می شدند انتظار این را داشتند که براشون یک بازار کار حاضر و آماده ای وجود داشته باشد و بروند استخدام بشوند و یک حقوقی بگیرند ولی چند سال اخیر در واقع این موضوع خیلی باب شده که ما بریم به سمت اینکه کارآفرین باشیم. GIS یکی از رشته هایی هست که به شدت در واقع در هر دو حوزه پتانسیل داره. در حوزه استخدام همه ی در واقع دستگاه های که الان توی شهر وجود دارند هم اعم از آب،گاز، برق،مخابرات همه ی دستگاه هایی که من می شناسم دفتر GIS دارند و به واسطه اینکه فارغ التحصیلان این رشته قبلاً تو سالهای پیش کم بود عمدتاً افرادی که بدون تخصص هستند استخدام شدند و اگر حالا شرایط اقتصادی مناسب باشه قطعاً پتانسیل بسیار خوبی هستند برای اینکه توی این دفاتر جذب شوند. شرکت های خوبی هم رشد پیدا کرده نمونش شرکت خود شما (شرکت بهین) که این شرکت ها هم قطعاً جذب می کنند این نیروها را به عنوان کسی که بخواد استخدام بکنن ولی اون مسیر کارآفرینی یک مسیر به شدت باز و بسیار خوب هست و بسیار رو به رشد البته به اکثر بچه ها توصیه می کنم حتماً به این مسیر بروند. مکانیزمش هم خیلی ساده است یعنی از اون روز اولی که در واقع کمی آشنا می شوند و خودشان را توی این رشته می شناسند مدام باید توی ذهن شون فکر بکنند که چه چیزی می توانم بسازم چه چیزی می توانم تولید کنم و چه محصولی می توانم داشته باشم من نوعی که این رشته و تخصص را دارم می خونم چه محصولی می توانم داشته باشم که یک نفر حاضر باشه بابت اون محصول به من پول بده. شما مثلاً فرض کنید الان با این تکنولوژی های موبایل یک نقشه توریستی شهر اصفهان وجود داشته باشه ایجاد کند روش تسهیلاتی را بزاری یک توریست بتونه سرچ کنه هتل ها، رستوران ها، مراکز خرید، جاهای دیدینی را دسته بندی کنه بهش سیستم مدیریت و برنامه ریزی زمانی بده. قاعدتاً توریست ها می توانند این را بخرند اگر مثلاً اصفهان سال ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تا توریست داشته باشه ۱۰۰۰ تومن هم این نرم افزار قیمت خورده باشه می شه ۱۰۰ میلیون تومن ۲۰۰ میلیون تومن پس بازار کار بسیار خوب و مناسبی است و بچه های GIS خیلی می توانند تو این حوزه بهره مند شوند.

سوال ۱۰: آقای دکتر آیا در دانشگاه، به اندازه کافی مهارت های لازم برای ورود به بازار کار GIS، به دانشجویان آموزش داده میشه؟ در کل چه پیشنهاداتی دارید که دانشجویان بتونن راحت تر وارد بازار کار GIS بشن؟

خب واقعیت اینه که ما دانشجویان مون سطوح مختلف دارند درمقطع لیسانس، کارشناسی ارشد و دکتری داریم و حوزه بازار کار هم سطوح مختلفی ازتوانمندی را می طلبد ما تو سطح لیسانس بچه هامون ضعیف هستند به خاطر اینکه ساختاردرسی و واحد درسی که برای بچه ها چیده شده بود یه مقداری روی بحث های GIS کم رنگ بود وروی گرایش های نقشه برداری قوی تر بود به خاطراینکه GIS شاید آخرین گرایشی بود که اومد توی این رشته و البته خیلی هم نوپا بود توی ایران البته الان دیگه یه مقداری بهتر شده وضعیتش. ما هم البته سرفصل های درسامون را عوض کردیم بچه هایی کهالان دارن درس می خونند خیلی واحدهای GIS ی بیشتری می خونند و احتمالاً کسانی که تا ۴ یا ۵سال دیگه فارغ التحصیل می شوند توی لیسانس این ها بچه های توانمندی تو حوزه GIS خواهند بود اما تا همین حدش هم ما تلاش کردیم بچه هایی که در حوزه GIS فارغ التحصیل میشوند تو سطح لیسانس ما حداقل از دید آکادمیک توانایی کار GIS را در سطح مقدماتی و مهندسی پایه داشته باشند یعنی با نرم افزارها کاملاً آشنا هستند با داده کاملاً آشنا هستند تو سطح مدل سازی و آماده سازی داده وایجاد بانکهای اطلاعاتی کاملاً آشنا هستند ولی تو برنامه نویسی معمولاً به طورمعمول بچه های نقشه برداری درس برنامه نویسی توی لیسانس برای GIS نمی خونند البته ما درسش را الان اضافه کردیم اونهایی که از این به بعد واحد می گیرند و واردمی شوند می خونند ولی قبلی ها نخوندن و اگر کسی برنامه نویسی می دونه تلاش خودش بوده معمولا بچه ها برای اینکه می دونند برای ورود به بازار کار چی لازم دارند خودشون شروع می کنند جسته و گریخته یک چیزهایی یاد می گیرند که بعضاً هم عملکردهاشون خوب بوده.

سوال ۱۱: آیا شما ورود دانشجویان به بازار کار در حین تحصیل را پیشنهاد می کنید؟ این سوال را به این خاطر می پرسم که یکسری از دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی به دنبال کار هستن و مهارت های لازم را هم کسب نکرده اند و ناچار به شروع دوره کارآموزی هستن، اما از طرف دیگه یکسری از دانشجویان را می بینیم که در طول مدت تحصیل هم روی افزایش مهارت ها کار کردند و پس از فارغ التحصیلی و چه بسا پیش از اون به راحتی وارد بازار شدن و کسب درآمد می کنند.

من توی دوره لیسانس اکیداً توصیه می کنم برن این کار را بکنند هر کاری یک دوره پادویی و شاگردی می خواهد. بعد از فارغ التحصیل شدن یکمی شانیت خیلی نیست و خیلی جذاب نیست یک نفر بره مجانی کار کنه یا بره کارهای پایه ای تر و پایین تر بکنه. طرف فرض کنید فارغ التحصیل شده حالا خودش مهندسه خیلی نمی تونه بره وردست یک مهندس دیگر بیاسته ولی وقتی دانشجو هست قطعاً این کارها خیلی هم راحته هم مجانی می تونه کار کنه و این ورود به بازار کاره یعنی باید با یک شیب نرمی وارد بازار کار بشه. من خودم از دوره لیسانسم کار کردم الانم به تمام دانشجوهام توصیه می کنم در حین لیسانس شون حتماً برن کار کنند به دانشجویان فوق لیسانس اصلاً توصیه نمی کنم برن کار کنند برای اینکه دوره شون دو سال خیلی کوتاه و بار کاری شون خیلی سنگینه اگر برن پروژه بگیرن برن سرکار کلاً دوره شون را می سوزونند. دانشجویان دکترا را اکیداً بهشون توصیه می کنم نرید ولی واقعیت اینه که نرن پس چیکار کنند؟ سن شون اینقدر زیاده که پس چه جور هزینه هاشون را می خواهند تامین کنند هزینه زندگی شون را و معمولاً بچه هایی که به این دوره ها می رسند بالاخره باید مستقل از خانواده پدری زندگی کنند مشکل سیستم آموزشی هست که به دانشجوی دکتری حقوق پرداخت نمی کنه این اتفاق تو همه ی کشورهای دنیا اتفاق می افته اینجا هم باید اتفاق بیافته ولی الان که اینجور هست بیشتر به دانشجویان دکتری توصیه می کنم کارهای خیلی بی دردسر بکنن بی دردسر مثلاً فرض کنید کارمندی مثل تدریس ولی اگر رفتن پروژه گرفتن بیچاره می شوند. برای اینکه پروژه پر دردسرترین کار هست که یک نفر می تونه بکنه.معمولاً به دانشجویان خودم توصیه می کنم این کار را نکنند.

سوال ۱۲: اگر بخواهیم در مورد مهارت های مورد نیاز بازار کار رشته GIS یک جمع بندی از صحبت ها داشته باشیم، به صورت کلی چه مهارت هایی را پیشنهاد می کنید که دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته GIS بهتره روی توانمندشدن در اونها، کار کنند؟

GIS در حوزه بازار کار چندتا سطح داره حداقل از نظر بین المللی هم سطوح کاملاً شناخته شده است. یک در واقع  GIS Operator داریم به کسی که کارهای پایه ای GIS می کنند یعنی اینکه دیتاها را میگیره GIS Ready می کنه با نرم افزارهای Arc GIS یا هر چیز دیگه خب اینها قاعدتاً نرم افزارهای پایه ای را کاملاً بلد باشند مسلط باشند و بتوانند ازشون استفاده بکنن داده های مکانی را کامل بلد باشند و بشناسن سیستم های مختصات و سیستم های تصویر را کامل بشناسند و آشنا باشند تا بتوانند در واقع با دیتا کار بکنند یک سطح دیگه داریم که اصطلاحاً بهشون میگیم GIS Analyzer اینها کسانی هستند که علاوه بر اینکه اون تخصص قبلی را دارند یک سطح بالاترند یعنی اینکه باید بتونند نقشه برداری و اطلاعات مکانی را روش تحلیل و آنالیز کنند و پاسخ یک سوال را بتوانند از توش در بیارند خب اینها علاوه بر اینکه نرم افزارها را می دونند با یک سری الگوریتم ها و آنالیزها تئوریش را بشناسن تا بتونند به صورت موثر روی دیتا اعمال کنند یک سطح دیگه داریم می گن GIS Developer، کسانی هستند که علاوه بر اون دو تا سطح قبل را توش شاگردی کردند و رشد کردن رسیدن به سطح بالاتر که قابلیت این را دارند که یک سری از آنالیزها و تحلیل ها و قابلیت های مورد نیاز روی نقشه را با استفاده از برنامه نویسی تبدیل کنند به یک ابزار یک ابزاری که یک کاربر عام بتونه به سادگی ازش استفاده بکند و در گیر پیچیدگی های الگوریتمی که درگیر نرم افزارها نشوند خب اینها نیازمند این هستند که زبان های برنامه نویسی خوب رایج به روز دنیا را بدونند که خب الان ما سه سطح داریم به نظر من سطح کسانی که روی desktop پروگرام می نویسند که خب حالا نسبتاً کمتر هست حوزه اش کسانی که روی Web می نویسند و کسانی که روی Mobile می نویسند. Web و Mobile الان خیلی تو بورسه و برنامه نویسی توی این حوزه ها را بلد باشند. معمولاً بچه های ما تو سطح کارشناسی ارشد تو سطح Developer قرار می گیرند توی کارشناسی توی دو سطح قبلی. یک سطح دیگر داریم که بهش می گویند در واقع GIS designer اینها در واقع کسانی هستند. که می توانند طراحی بکنند یک طرح کلان کلی رو برای یک مجموعه ای مثلاً بیان بگن که سازمان مثلاً شرکت برق شما برای اینکه از دید اطلاعات مکانی به یک سطح عملکرد کارآمد مطلوبی برسی نیازمند این ابزارها و تولزها و مدل داده و زیرساخت ها هستید و اینها به این شکل باید با هم دیگه سوار بشه اینها در واقع کسانی هستند که یک سطح از این بالاترند توانایی مدل سازی دارند معمولاً بچه های ما تو سطح دکتری بیشتر ورود می کنند توی این حوزه های مدل سازی و در واقع طراحی کلان.

سوال ۱۳: آقای دکتر بچه های مقطع فوق لیسانس و دکتری علاوه بر دغدغه ی بازار کار دغدغه ی انتخاب موضوع برای پایان نامه دارند لطفاً موضوعاتی که فکر می کنید بیشتر جای کار داره را مطرح بفرمایید؟

خیلی سوال چالشی را دارید می پرسید چون که حوزه های علم واقعیت به این شکل نیست. حوزه های علم اینقدر پخش و پلا نیست که ما بتونیم همین جوری موضوع بگیم. معمولاً یک سری کانال های تحقیقاتی وجود داره که از دو حوزه قابل تقسیم بندی است از دید ابزار مثلاً فرض کنید کسانی که توی حوزه Multi Criteria evaluation کار می کنند کسانی که تو حوزه VGA (Volunteered GIS) کار می کنند کسانی که تو حوزه مثلاً فرض کنید Optimization کار می کنند یک دسته دیگر هم از دید حوزه کاربردی بحث می شه. مثلاً می آیند می گویند که در حوزه آلودگی هوا کار می کنند کسانی که در موضوع منابع آب کار می کنند و خب حالا تو هر کدام از این حوزه های مختلف که n تا هست که اصلا تعدادشان هم خیلی زیاد است هر استادی تو یک حوزه خاص تخصص داره و فوکوس کرده و توی اون حوزه خاص می تونه موضوع تعریف کنه به فراخر نیاز دانشجو هم موضوع تعریف می کنه اساساً اینه که ما همینجوری بدون شناخت از یک دانشجو یک موضوعی تعریف بکنیم و دانشجو یی بیاد و ما بهش بگیم این کار را بکنی این اشتباه ترین راه کار ممکنی که می تونه اتفاق بیافته یعنی دو اتفاق می تونه بیافته یکی اینکه من یکسری موضوعاتی رو به عنوان موضوعات مهم و چالشی دارم میزارم و می گم دانشجویانی که دوست دارند تو این حوزه کار کنند بیان. یکی اینکه دانشجویان  باید بیان و من نگاه بکنم ببینم کدومشون چه توانایی داره متناسب با توانایی شون براشون موضوع تعریف کنم ولی اینجوری نیستش که فکر بکنید که بشه همینجوری موضوع تعریف کرد ولی کانال های موضوعی تحقیقاتی الان حوزه های VGI حوزه های Virtual Reality موضوعات مربوط به Volunteer ها، شبکه های اجتماعی، آنالیز داده های مکانی از توی اینها کشید بیرون خیلی می شه. من الان یک دانشجویی دارم البته دانشجوی لیسانس هم هست داره این کار را می کنه روی استفاده از داده های شبکه های اجتماعی برای مدیریت توریسم داره کار می کنه خیلی هم جواب های خوب و جذابی هم گرفته ما هیچ اطلاعات توریستی توی ایران نداریم عملاً. و از روی عکس هایی که مردم میرن و میگیرن و توی شبکه های اجتماعی میزارند از روی عکس هاشون می تونیم اطلاعات فوق العاده خوبی استخراج کنیم داریم این کارها را می کنیم این حوزه ها حوزه های جذابی اند ولی جذاب بودنش از دید من است ممکنه از یک همکار دیگه بپرسید و ایشون بگن سیستم های هوشمند الان خیلی مفید و جذابه از یکی دیگه بپرسید بگه Optimization خیلی جذابه از یکی دیگه بپرسید بگه Multi Criteria evaluation خیلی جذابه به فراخر فوکوسی هستش که اون شخص روی موضوع خاص داره.

سوال ۱۴: جناب آقای دکتر نادی از اینکه زمان اختصاص دادید تا بتونیم این مصاحبه را ضبط کنیم از شما کمال سپاسگزاری را داریم. در پایان اگر نکته ای هست که لازم می دونید بیان بشه، خوشحال که بفرمایید.

من هم متشکرم از شما و در واقع از مجموعه خوبی که به مدیریت آقای مهندس ادیبی راه انداختید و دارید فعالیت می کنید. و من فکر می کنم مایی که تو دانشگاه هستیم یکی از رسالت هامون در کنار آموزش دادن به دانشجوهامون حمایت از ساختارهایی هستند که خوب دارند کار می کنند و شخصاً اگر بتوانم حمایت بکنم از مجموعه های خوبی که می دونم دارند خوب کار می کنند می دونم که نگاهشون اینه که کار درست انجام بدهند قطعاً این کار را انجام می دهم. تنها نکته ای که فکر می کنم دوستانی که شنونده ی این رسانه هستند باید یک تاکید مجدد براشون بکنم بحث کارآفرینی هست. حوزه های مرتبط با GIS حوزه های مستعد کارآفرینی هستند و به جای اینکه نگاهشون به این باشه که کجا پوزیشن شغلی هست من برم اون پوزیشن شغلی را اشغال بکنم از هر زمانی که به این جمع بندی می تونند برسن به این فکر بکنند که کجای این جامعه چه چیزی نیاز هست که من اون نیازه را می توانم برطرف کنم و اگر من این نیاز را بتوانم برطرف کنم خیلی ها حاضرند این را از من بخرند امروزه بسترهاش با وجود این شبکه های اجتماعی موبایل های هوشمند سامانه های وب فوق العاده خوبه و کافیه یکم ذهن باز و چشم بینا داشته باشم ببینیم که کجا چه نقصی وجود داره به زندگی روزمره مون نگاه کنیم اگر فلان چیز خوب بود خیلی وقتا پیش می آید اگر فلان چیز بودش خیلی بهتر بود. خب می شه طراحی کرد من کسی را می شناسم که علی رغم اینکه نمونه خارجیش هست بارها توی خونه نشستیم به خودمون می گیم که اگر مثلاً یه چیزی بود که من می تونستم مثلاً لامپ را به صورت ریموت خاموش کنم خیلی خوب بود. نمونه خارجیش رو من دیدم حالا فرض کنید یک نفر بیاد برنامه ای را روی گوشی موبایل بنویسه و یک کیتی که توی این کلید و پریزها وصل بشه و بتونی از طریق گوشی موبایل خاموش و روشن کنید البته اگر به قیمت منطقی بتونه ایجاد کنه. آدم چقدر می تونه از زندگی روزمره اش ایده های کوچولوی خوب بگیره که زندگی را راحت تر بکنه برای همه. کافیه یک مجموعه ی خوب کنار هم جمع بشوند مجموعه ای که تصمیم داشته باشند کار خوب بکنند نه تصمیم داشته باشند در کوتاه مدت پول خوب در بیارند این همیشه در دراز مدت پاسخ می دهد.

اگر مدیر یا کارشناس یک سازمان یا شرکت دولتی یا خصوصی هستید و مایلید با GISPlus مصاحبه داشته باشید، می توانید فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس گرفته شود.

آیا مایل به مصاحبه با سایت GISPlus هستید؟

  • مشخصات شخص

مهشاد انصاری کارشناسی ارشد کامپیوتر گرایش نرم افزار است و در زمینه توسعه ی وب سایت و برنامه نویسی #C فعالیت دارد

برو بریم

اگر می‌خواهید از آخرین و محبوب‌ترین مقالات ما در ایمیل خود مطلع شوید، همین الان ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید

تعداد علاقه‌مندانی که تاکنون عضو خبرنامه ما شده‌اند

۱۱۰۳

مقاله های مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *