09929710879 03137789606  از شنبه تا چهارشنبه 9 تا 17

نوآوری در GIS تنها راه درآمد بالا با GIS است

تاریخ آخرین بروزرسانی:

1403/01/28

امتیاز کاربران به این نوشته
3
(2)

نوآوری در GIS نداشته باشی هیچ جایگاهی در بازار GIS نداری!

نوآوری در هر صنعتی، از جمله GIS، کلید موفقیت بلندمدت است. با نوآوری می توانید محصولات و خدمات جدیدی را توسعه دهید، فرآیندها را کارآمدتر کنید و از رقبای خود پیشی بگیرید.

اگر دوست داری بدونی چه طور میشه نوآوری در GIS داشته باشی اول این ویدیو را ببین تا در ادامه بیشتر درموردش صحبت کنیم.

چرا باید نوآوری در GIS داشته باشم؟

بازار GIS پر است از افرادی که رفته اند یک آموزش GIS مثل آموزش نرم افزار ArcGIS را گذروندن و حالا انتظار دارند درآمد GIS بالا را تجربه کنند!!!

تقریبا هر هفته افراد این چنینی با شرکت ما تماس می گیرند و سوالشون اینه آموزش جی آی اس شما به درد بازار کار GIS میخوره یا نه؟!!!

به خصوص از وقتی برخی مدرسان صنعت آموزش یاد گرفتند که رویا فروشی کنند و افراد را با بهانه درآمدهای بالا به سمت دوره های آموزشی و پکیج های آموزشی خودشون بکشند این سوالات هم زیاد شد.

در هر بازاری که فعال باشدی درآمد بالا را وقتی تجربه می کنی که اثرگذارتر باشی!

وقتی اثرگذارتر میشی که: کاری را انجام بدی که دیگران یا انجام نداده اند یا کمتر دارن انجام میدن!

پس در بازار GIS دست از عادی بودن و تکراری بودن بردار و فقط نوآوری در GIS داشته باش تا اثرگذارتر و به دنبال اون پردرآمدتر بشی.

چه طور نوآوری در GIS داشته باشم؟

اگر بخوام خیلی ساده و سریع به این سوال پاسخ بدم، میگم که:

بهترین نوآوری ها زمانی ایجاد می شوند که راه حلی برای مشکلی پیدا کنید که قبلا شناسایی نشده است.

کارهای تکراری که همه در بازار GIS انجام می دن را بشین و بنویس و به خودت بگو چکار کنم که مثل اینها نباشم و کار جدیدی را رو کنم.

بیشتر افراد میخان GIS را یاد بگیرن که:

باید خوب فکر کنی و ببینی تو توی چه چیز از بقیه بهتر می تونی باشی. قرار نیست تو هم راهی را بری که دیگران رفتن. هر کس در این دنیا مسیر اختصاصی خودش را باید پیدا کنه و توی اون مسیر جلو بره. بیشتر ناکامی های ما از اینه که میخایم مثل دیگران باشیم و بیشتر مواقع هم نتایجمون کوچیک و کمه.

در ادامه چند مثال میزنم که ذهنوت بیشتر با بحث نوآوری در GIS همسو بشه.

مثال 1: آموزش تخصصی Web GIS برای اولین بار در ایران

اولین مثال را از خودم میزنم.

وقتی که شرکت بهین رایانش آزاد را سال 1392 بنیان گذاری کردم، تخصص من و هم بنیان گذارنم سامانه های WebGIS بود. اما به جای این که سریع بیاییم و یک سامانه WebGIS برداریم و راه بیفتیم توی سازمان های دولتی و دنبال مشتری باشیم خوب فکر کردیم و یک مشکل را در سازمان های دولتی و جامعه شناسایی کردیم:

بیشتر سازمان ها نمی دونستن که Web GIS چیه و وقتی می خواستیم به اونها سامانه وب GIS ارایه کنیم خیلی طول میکشید که متوجه بشن این چیه و به چه دردی میخوره!!!

ما هم متمرکز شدیم روی رفع این مشکل و آکادمی GISPlus را در سال 1394 با شعار از GIS بیشتر بدانید بنیان گذاری کردیم و شدیم مرجع آموزش های تخصصی Web GIS و Mobile GIS در کشور اون هم برای اولین بار به صورت پکیج آموزشی.

این شد اولین نوآوری در GIS ما که خیلی هم زود رشد کرد و درآمد خوبی هم نصیب ما کرد و سبب شد به واسطه آموزش هامون سازمان های دولتی سریع سراغ ما بیان و با زحمت کمی سامانه WebGIS بهسام را تونستیم بهشون بفروشیم. البته که سختی ها و مشکلات خاص خودمون راطی سال های گذشته داشتیم اما اگر می خواستیم مثل بقیه شرکت های GIS عمل کنیم قطعا خیلی طول میکشید که به نتیجه برسیم.

مثال 2: اپلیکیشن بیمه مرکروری

طرف اومده یک مشکل را شناسایی کرده: برخی افراد که ماشینشون را کم استفاده می کنن، بیمه بدنه نمیکنن ماشین را و در یک مسافرت صدمه می بینند و نمی تونن از بیمه خسارت بگیرن.

خب اومده یک اپلیکیشن ساخته و گفته قبل از اینکه بری سفر بیا پیش ما یک مبلغ اندک بده و بگو چه مسیری را میخای بری و ما ماشین شما را در آن مسیر بیمه می کنیم. حالا اپ ما را روی گوشیت نصب کن، فعالش کن و با خیال راحت برو مسافرت. ما اطلاعات GPS شما را در طی این سفر ثبت می کنیم و اگر در این سفر حادثه ای برای ماشین شما پیش اومد به شما خسارت می دیم. به همین سادگی با تلفیق اپ موبایل با GIS و خدمات بیمه بدنه اتوموبیل یک نوآوری داشته که در کشور کمتر کسی داشته!!! به جای اینکه بیاد در زمینه ساخت اپلیکیشن های مکان محور یا Mobile GIS بخواد با یک عالمه شرکت رقیب، رقابت کنه.

چند نکته برای نوآوری در GIS

مثال های زیادی میشه زد اما اینجا به چند نکته کلیدی اشاره می کنم. هدفم این بود که شما خلاقیت و نوآوری در GIS را سرلوحه خودتون در بازار GIS کنید. فرقی نمی کنه که شرکت GIS باشید یا یک متخصص GIS هستید که انتظار دارید در بازار GIS درآمدهای سرشار داشته باشید.

به دنبال مشکلات برای حل با GIS باشید

بهترین نوآوری ها اغلب زمانی ایجاد می شوند که راه حلی برای مشکلی پیدا کنید که قبلاً شناسایی نشده است. با مشتریان، همکاران و کارشناسان صنعت خود صحبت کنید تا مشکلات رایج را که می توان با استفاده از GIS حل کرد، شناسایی کنید.

به جای این که دنبال یک پروژه GIS باشید، نگاه مساله محور داشته باشید و در سازمان ها، کسب و کارها و حتی جامعه، یک مساله که بتوان با داده های مکانی، نقشه ها و GIS راهکاری برای آن خلق کرد را شناسایی کنید. ممکن است برای رفع آن مشکل نیاز باشد برنامه نویسی GIS را یاد بگیرید و خودتان یا به کمک چند نفر یک سامانه GIS را بسازید.

به آخرین فناوری ها توجه کنید

صنعت GIS به سرعت در حال تکامل است و فناوری های جدید به طور مداوم در حال توسعه هستند. با به روز ماندن در مورد آخرین پیشرفت های تکنولوژی، می توانید فرصت هایی را برای استفاده از این فناوری ها برای ایجاد راه حل های نوآورانه با GIS شناسایی کنید.

برای مثال می توان با تلفیق GIS با آخرین تکنولوژی ها نظیر هوش مصنوعی، اینترنت اشیا (IOT)، بلاک چین و… ایده های نویی را ایجاد کرد که چه بسا به یک استارتاپ مکانی و یا یک کسب و کار در GIS بدل شوند.

با دیگران همکاری کنید

همکاری با سایر متخصصان GIS می تواند به شما کمک کند تا ایده های جدیدی را مطرح کنید و بر چالش هایی که به تنهایی با آنها روبرو هستید غلبه کنید. می توانید با شرکت در کنفرانس ها و رویدادهای GIS، پیوستن به انجمن های آنلاین یا همکاری در پروژه ها با سایر شرکت ها، با دیگران ارتباط برقرار کنید تا نوآوری در GIS راحت تر ایجاد شود. ما ایرانی ها در این زمینه بسیار ضعیف هستیم و زیاد جای کار داریم.

از شکست نترسید

نوآوری در GIS همیشه با موفقیت همراه نیست. برخی از ایده ها ممکن است کار نکنند. با این حال، مهم است که از شکست نترسید و از آن به عنوان فرصتی برای یادگیری و رشد استفاده کنید.

من ایده های زیادی را برای نوآوری در GIS در شرکت بهین رایانش آزاد اجرا کردم اما در بیشترشان شکست خوردم و بهای زیادی دادم. اپلیکیشن سفره، اپلیکیشن چاپار، اپلیکیشن باخبر از نمونه ایده های GIS ما بودند که به دلایل کسب و کاری (نه دلایل فنی GIS) با شکست مواجه شدند تا بلاخره تجارب گرانی را کسب کردیم که باید در چه زمینه و در چه مسیری قدم برداریم.

پیشنهاد من به شما

پیشنهاد ویژه من به شما این است که با موبایل GIS آشنا شوید. در جی آی اس Mobile GIS پتانسیل بسیار زیاد برای خلق نوآوری در GIS دارد. ما در شرکت بهین رایانش آزاد با ساخت یک اپلیکیشن مکان محور به نام بهپو برای برداشت اطلاعات توصیفی و مکانی توانستیم نوآوری دوممان در GIS را داشته باشیم.

لطفا به این نوشته امتیاز دهید

اگر این نوشته آموزشی به شما کمک کرد، سپاسگزار می شویم که به آن امتیاز دهید تا به سایر کاربران سایت هم نمایش داده شود

چقدر این مطلب مفید بود؟

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد آرا: 2

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لطفا در بخش نظرات و دیدگاه ها در پایین همین صفحه هم نظر، انتقاد و پیشنهاد خود را بنویسید تا برای بهتر شدنمان از دیدگاه شما بهرمند شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

یه خبری هست!

آموزش پیشنهادی GISPlus

مشاوره GIS

اگر در زمینه GIS نیاز به یک مشاوره رایگان تلفنی 10 دقیقه ای دارید اینجا درخواست خود را ثبت کنید.

مشاوره GIS

این مقالات را هم بخوانید!

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد

دانلود پادکست کسب درامد از GIS

دانلود فیلم چطور برنامه نویس GIS حرفه ای شویم؟