09929710879 03137789606  از شنبه تا چهارشنبه 9 تا 17

آشنایی با GIS سازمانی

تاریخ آخرین بروزرسانی:

1403/03/05

امتیاز کاربران به این نوشته
4
(3)

لطفا دقت کنید! GIS سازمانی همان نرم افزار ArcSDEنیست!!!

این نوشته را مطالعه کنید تا با تعریف درست GIS سازمانی آشنا شوید. اگر مدیر یا کارشناس یک سازمان هستید و یا می خواهید در GIS با سازمان ها کار کنید، این نوشته را حتما بخوانید.

شما بعد از خواندن این نوشته متوجه می شوید که GIS در سازمان تان باید چه مسیری را طی کند که حداکثر مزایا را برای سازمان شما به دنبال داشته باشد. می خواهیم نگرش مدیران و کارشناسان سازمان ها را به نحوه استفاده از GIS  تغییر دهیم.

GIS سازمانی چیست؟

اگر بخواهم با زبان بسیار ساده و به دور از هرگونه پیچیدگی، تعریف GIS سازمانی یا Enterprise GIS را بگوییم، باید گفت:

یک سامانه اطلاعات مکانی است که در کل یک سازمان تلفیق شده و تعداد کاربران زیادی دارد که از مزایای اطلاعات مکانی و GIS در کارهای روزمره که انجام می‏ دهند، بهرمند می ‏شوند.

GIS سازمانی

مقایسه GIS سازمانی با پروژه GIS

برای این که بهتر با مفهوم GIS سازمانی یا Enterprise GIS پی ببرید، می خواهیم یک مقایسه بین مفاهیم پروژه GIS و GIS سازمانی داشته باشیم تا آشنایی شما با جی آی اس سازمانی بیشتر شود.

جی آی اس سازمانی

پروژه GIS، کوتاه مدت است. پروژه ماهیت موقتی دارد. یعنی یک زمان شروع و یک زمان پایان دارد. این در حالی است که دستیابی به GIS سازمانی یک فرآیند طولانی مدت است و شاید به جرات بتوان گفت همیشگی است و یک سازمان همواره با تغییراتی که دارد باید، GIS سازمانی اش را نیز بروز نماید.

هر پروژه GIS یک هدف خاص دارد و معمولا برای یک بخش خاص از سازمان توسعه داده می شود و خروجی آن می تواند یک سامانه GIS و یا داده های مکانی و نقشه ها باشند. اما GIS سازمانی برای کمک به سازمان برای دستیابی به ماموریت خودش و رسیدن به چشم انداز آن سازمان می باشد و معطوف بر کل سازمان است نه یک بخش خاص از آن سازمان.

برخی از مدیر GIS سازمان ها که با آنها در ارتباط هستیم فکر می کنند که وقتی می گوییم GIS سازمانی یعنی باید یک پروژه در سازمانشان تعریف شود و یک شرکت GIS بیاید و برای آن ها پیاده سازی GIS سازمانی را انجام دهد. با توضیحاتی که در بالا اشاره شد، متوجه می شوید که GIS سازمانی چیزی نیست که بتوان در یک بازه زمانی مشخص به آن دست پیدا کرد.

GIS سازمانی ریشه در اعماق یک سازمان دارد.

اگر با مفهوم Enterprise Solutions یا راهکارهای سازمانی آشنا باشید، بهتر می توانید متوجه این موضوع شوید که GIS باید به چشم یک Enterprise Solution دیده شود نه به چشم یک نرم افزار جی آی اس یا پروژه GIS.

چند تعریف GIS سازمانی با زبان ساده

تا این جا با توضیحاتی که درباره GIS سازمانی دادیم، احتمالا نگرش شما تا حدودی با مفهوم جی آی اس سازمانی، هم راستا شده است. در ادامه، چند تعریف بسیار ساده در خصوص GIS سازمانی می آوریم تا بهتر با این مفهوم آشنا شوید.

GIS سازمانی کمک می‏ کند، قدرت اطلاعات مکانی در بخش‏های مختلف یک سازمان به سادگی استفاده شود تا سازمان به ماموریتش نزدیک‏ تر شود.

GIS سازمانی در فرآیندهای کسب و کاری، فرهنگ و محیط یک سازمان، ادغام شده و شکل می‏ گیرد.

GIS سازمانی با ArcSDE فرق دارد

بله درست خواندید! نگذارید نرم افزار ArcSDE را به جای GIS سازمانی به شما تفهیم کنند!!!

برخی از افراد فکر می کنند GIS سازمانی همان ArcSDE است و برخی از دوستان مدرس GIS هم اشتباها دوره های آموزش AcSDE را با عنوان آموزش GIS سازمانی معرفی می کنند.

چون این دیدگاه و این مقایسه اشتباه است و افراد زیادی با ما در ارتباط بودند و درخواست آموزش GIS سازمانی را داشتند و بعد که با آنها برای تعیین سرفصل ها و مدت زمان آموزش جلو می رفتیم می دیدیم منظورشان آموزش ArcSDE است!!! لازم است در این جا یک مقدار این ابهام را شفاف سازی کنیم.

ArcSDE نرم افزاری است که به ما کمک می کند یک پایگاه داده مکانی یا ژئودیتابیس بر روی یکی از نرم افزارهای مدیریت پایگاه داده ها (مثل SQLServer، Oracle، PostgreSQL و…) ایجاد کنیم تا کارمندان بخش های مختلف سازمان و یا نرم افزارهای مختلف در سطح سازمان، بتوانند از آن پایگاه داده مکانی استفاده نمایند.

ArcSDE بخشی از یک پلتفرم مکانی است که در یک سازمان، برای دستیابی به GIS سازمانی می تواند مورد استفاده قرار گیرد و خودش GIS سازمانی نیست.

همین کار که با نرم افزار ArcSDE و یک نرم افزار مدیریت پایگاه داده ها انجام می دهید را می توانید با افزونه مکانی PostGIS و نرم افزار مدیریت پایگاه داده PostgreSQL هم انجام دهید. حتی امروزه نرم افزارهای مدیریت پایگاه داده ها پیشرفت کرده اند و برای کار با داده های مکانی و ساخت ژئودیتابیس نیاز به نصب ArcSDE هم ندارید. ArcSDE موقعی بوجود آمد که نرم افزارهای مدیریت پایگاه داده ها، امکان کار با داده های مکانی و نقشه ها را نداشتند. محصولات شرکت Esri (مثل ArcGIS) و برخی دیگر از نرم افزارهای GIS، توانایی اتصال به ArcSDE به عنوان یک پایگاه داده مکانی را دارا می باشند.

امروزه استفاده از ArcSDE در حال متوقف شدن می باشد و با تغییراتی که شرکت ESRI داشته، برای ساخت یک Enterprise Geodatabase دیگر نیاز به استفاده از ArcSDE ندارید.

پیاده سازی GIS سازمانی

همان طور که در بالا هم اشاره شد، پیاده سازی GIS سازمانی بحثی نیست که در چند ماه و حتی یکی دو سال انجام پذیر باشد و شاید به جرات بتوان گفت شروع دارد اما پایان ندارد. نمی توان گفت که بخش GIS یک سازمان، مسول صد در صد پیاده سازی GIS سازمانی به عنوان یک Enterprise Solution می باشد. وقتی می خواهیم یک راهکار را در یک سازمان پیاده کنیم به نحوی که به آن سازمان کمک کند که به اهداف سازمانی، ماموریت و در نهایت چشم اندازش دست پیدا کند، نمی توان گفت که یک بخش از آن سازمان باید درگیر باشد بلکه کل یک سازمان می بایست درگیر پیاده سازی GIS سازمانی شود.

حقیقت این است که پیاده سازی GIS سازمانی، بیشتر از آن که یک بحث تکنولوژیگ باشد، یک بحث فرهنگی است.

جی آی اس سازمانی

پیاده سازی موفق GIS سازمانی نیازمند موارد زیر است:

نقشه راه GIS سازمانی

انجام هیچ کاری بدون داشتن نقشه، برنامه و استراتژی، امکان پذیر نیست. یک معمار ساختمان، پیش از آن که اقدام به ساخت یک ساختمان کند، حتی نمای ظاهری ساختمان را به مالک نشان داده و مالک می داند در نهایت به چه چیزی دست پیدا می کند.

برای استفاده از تمام پتانسیل GIS در سازمان ها نیز، نیازمند وجود یک نقشه راه GIS سازمانی هستیم. در بدو ورود GIS به سازمان، باید بدانیم که می خواهیم چه مسیری را برویم؟ از کجا می خواهیم شروع کنیم؟ در چه زمانی باید به کدام ایستگاه ها برسیم و با تغییرات تکنولوژیک و نیز تغییرات نیازهای سازمان، چگونه می خواهیم GIS را همراستا کنیم. این امکان پذیر نیست مگر با تدوین طرح جامع GIS سازمانی یا GIS Master Plan. به عبارت دیگر، طرح جامع GIS، یک سند راهبردی GIS است که به صورت جامع مشخص می کند GIS در سازمان ما الان چه وضعیتی دارد؟ GIS سازمان ما باید به کجا برسد؟ و چه طور باید به آنجا برسیم.

هدف از طرح جامع GIS تعریف چشم ‏انداز مشترک بین بخش‏ های مختلف سازمان در استفاده از داده ‏های مکانی و سامانه‏ های اطلاعات مکانی برای رسیدن به GIS سازمانی می‏ باشد.

نقشه راه GIS سازمانی

آنچه در این نوشته آورده شد، بخشی از فیلم آموزش GIS سازمانی  می باشد. در این نوشته تلاش کردیم شما را با مفهوم GIS سازمانی آشنا کنیم. اگر می خواهید به صورت گسترده تر با GIS سازمانی آشنا شوید، پیشنهاد می کنیم این فیلم را تهیه کنید یا دوره جامع مدیریت و راهبری GIS در سازمان ها را تهیه کنید.

پیشنهاد من به شما

کتاب اجرای موفق GIS در سازمان ها

آموزه هایی برای موفقیت GIS در سازمان شما

چگونه می ‏توانید تشخیص دهید که GIS در سازمان شما واقعا موفق بوده است یا خیر؟

لطفا به این نوشته امتیاز دهید

اگر این نوشته آموزشی به شما کمک کرد، سپاسگزار می شویم که به آن امتیاز دهید تا به سایر کاربران سایت هم نمایش داده شود

چقدر این مطلب مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد آرا: 3

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لطفا در بخش نظرات و دیدگاه ها در پایین همین صفحه هم نظر، انتقاد و پیشنهاد خود را بنویسید تا برای بهتر شدنمان از دیدگاه شما بهرمند شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

یه خبری هست!

آموزش پیشنهادی GISPlus

مشاوره GIS سازمان ها

اگر در زمینه GIS سازمان تان نیاز به یک مشاوره رایگان تلفنی 10 دقیقه ای دارید اینجا درخواست خود را ثبت کنید.

مشاوره GIS سازمان ها

این مقالات را هم بخوانید!

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد

دانلود پادکست کسب درامد از GIS

دانلود فیلم چطور برنامه نویس GIS حرفه ای شویم؟