09929710879 03137789606  از شنبه تا چهارشنبه 9 تا 17

سرویس نقشه اختصاصی چیست؟

سرویس نقشه اختصاصی

سرویس نقشه اختصاصی چیست؟

سرویس نقشه اختصاصی یک نقشه مانند نقشه OSM یا نقشه گوگل است که بر روی سرور شما به صورت اختصاصی راه اندازی می شود و شما می توانید در نرم افزارهای مختلف مانند وب سایت یا اپلیکیشن های موبایل، از سرویس نقشه اختصاصی خود استفاده کنید و در سامانه های خود نیاز به استفاده از سرویس های نقشه دیگر نداشته باشید.

ورودی هر سامانه اطلاعات مکانی یا GIS همان داده های مکانی یا نقشه ها می باشند. اطلاعات هر نقشه به صورت لایه بندی شده در یک یا چند لایه نمایش داده می شوند. در هر سامانه اطلاعات مکانی، دو نوع لایه می تواند وجود داشته باشد.

نقشه

لایه نقشه پایه، همان نقشه های پوششی می باشند که به عنوان پس زمینه برای سایر لایه های نقشه، مورد استفاده قرار می گیرند. برای مثال، تصاویر ماهواره ای، تصاویر هوایی، نقشه های پوششی کشورها، نقشه های پوششی شهرها و… می توانند از جمله لایه های نقشه پایه باشند.

 لایه های نقشه عملیاتی، وابسته به هدفی که سامانه اطلاعات مکانی برای آن ایجاد شده است و از هر سازمان به سازمان دیگر، متفاوت می باشند. مثلا اگر یک سامانه اطلاعات مکانی برای شهرداری توسعه داده باشیم، لایه های عملیاتی می توانند معابر و املاک سطح شهر باشند. یا در سامانه اطلاعات مکانی آبفا می توان از شبکه توزیع آب شرب، والوهای قطع و وصل، منابع ذخیره آب و… به عنوان لایه های عملیاتی نام برد.

امروزه، لایه نقشه پایه باتوجه به اهمیتی که پیدا کرده اند،توسط شرکت های مختلف به صورت سرویس نقشه ارایه می شوند. برای مثال یکی از شرکت های پیشرو در ارایه سرویس نقشه، شرکت گوگل می باشد. سرویس های نقشه دیگر همانند نقشه OSM، نقشه Yahoo، نقشه Bing و… نیز امروزه در دسترس هستند و مورد استفاده عموم جامعه و کسب و کارهای مکان محور، قرار می گیرند.

تاریخچه سرویس نقشه گوگل

این سرویس نقشه در ابتدا توسط دو برادر دانمارکی توسط زیان C++ ایجاد شد. این دو برادر شرکت Wher 2 Technologiesرا در سیدنی راه اندازی کرده بودند. این نقشه در ابتدا می بایست به عنوان یک نرم افزار، توسط کاربران مورد دانلود قرار می گرفت و سپس روی رایانه آنها نصب می شد.در سال ۲۰۰۴، شرکت گوگل اقدام به خرید این شرکت به منظور ارایه سرویس نقشه تحت وب نمود. یک ماه بعد شرکت گوگل، شرکتKeyhole را نیز خریداری کرد و باتوجه به اینکه این شرکت در زمینه اطلاعات مکانی فعال بود،با ترکیب تکنولوژی آن با سرویس نقشه خود، زیرساخت سرویس نقشه را تقویت نمود. خرید شرکت ZipDash که در زمینه تحلیل اطلاعات ترافیکی فعالیت می نمود نیز در ادامه در همان سال ۲۰۰۴ صورت گرفت و بنای سرویس نقشه گوگل که تحت وب بود تکمیل گردید و در سال۲۰۰۵، راه اندازی و به بازار ارایه گردید.

سرویس نقشه

نقشه ایران در ابتدای راه اندازی سرویس نقشه گوگل، فقط به اطلاعات کلی از شبکه راه های کشور معطوف می شد و اطلاعات جزئی از نقشه شهرها در آن وجود نداشت. اما از آنجایی که شرکت گوگل برای تکمیل نقشه های خود به مشارکت داوطلبانه بر اساس روش Volunteered GIS روی آورد، لذا امکان مشارکت کاربران برای ترسیم نقشه ها را فراهم کرد و روز به روز بر غنای اطلاعات نقشه ها افزوده شد. البته در فاصله سال ۲۰۰۵ تا کنون، این شرکت با استفاده از تکنولوژی ها و روش های جدید در بروزرسانی اطلاعات نقشه خود، اهتمام داشته است. روش هایی نظیر خرید سیستم عامل Android و توسعه ابزارهای آن و جمع آوری اطلاعات با استفاده از سنسورهای موجود بر روی میلیون ها گوشی تلفن همراه، استفاده از سنسورهای موجود بر روی خودروها، راه اندازی خودروهای جمع آوری تصاویر و اطلاعات و… از جمله این روش ها برای جمع آوری اطلاعات نقشه های گوگل می باشند.

در کشور ما، در چند سال اخیر، به علت اطلاعات نسبتا کامل نقشه های گوگل و نیز ارایه قابلیت های نقشه ای از طریق API سرویس نقشه که این شرکت فراهم نموده است، سامانه های اطلاعات مکانی، وابستگی زیادی به سرویس نقشه گوگل پیدا کردند. به خصوص این که استفاده از سرویس نقشه گوگل، به صورت رایگان نیز تحت وب و تحت موبایل فراهم شده بود.

تحریم نقشه گوگل؛ آیا گوگل واقعا تحریم کرده است؟

سر انجام شرکت گوگل در ۲ می ۲۰۱۸ اعلام کرد که تغییراتی در سرویس های نقشه ای خود انجام داده و در راستای ایجاد یک پلتفرم نقشه، اقدام به تلفیق سرویس های Maps، Routes و Places نموده است. گوگل این تغییرات را با هدف تقویت بخش تجارت خود ازنقشه و اطلاعات مکانی، در دستور کار قرار داد. اما بسیاری از رسانه ها و سایت های اینترنتی کشور ما، به اشتباه این اقدام گوگل را تحریم نقشه گوگل نامگذاری کردند. اما این شرکت امکان استفاده از نقشه گوگل را در کشور ما کماکان ادامه داد و فقط برای ثبت نام و دریافت API Key جدید، می بایست اطلاعات کارت اعتباری خود را وارد نمایید. چرا که سیاست جدید گوگل در استفاده از سرویس نقشه خود، استفاده از خدمات تا سقف ۲۰۰ دلاربه صورت رایگان و دریافت پول به ازای درخواست های بیش تر از ۲۰۰ دلار می باشد.البته افرادی که پیش تر اقدام به دریافت APIKey نموده بودند بدون مشکل می توانند تا سقف ۲۰۰ دلار ماهانه از نقشه های گوگل به صورت رایگان استفاده کنند. اما برخیاز مخاطبین سایت GISPlus به ما گزارش کردند که چون از API Key بر روی دامنه های .ir استفاده کرده اند با مشکل نمایش نقشه مواجه شده اند. به نظر می رسید که این مشکل برای همه API Key ها بروز نکرده باشد. چراکه در بررسی انجام شده API Key که ما بر رویدامنه های شرکت بهین رایانش آزاد داشتیم، به درستی کار می کرد. طبیعی است به دلیل وجود تحریم ها، شهروندان ایرانی نمی توانند به صورترسمی اقدام به خرید یک کارت اعتباری بین المللی و درج مشخصات آن در سایت گوگل نمایند. همچنین با توجه به تنش های ارزی این روزها در کشور ما، منطقی است که پرداخت هزینه های دلاری برای استفاده از سرویس نقشه گوگل، برای کسب و کارهای ایرانی، به صرفه نباشد.

جایگزین سرویس نقشه گوگل؛ چاره اندیشی

از همان ابتدای اعمال تغییرات جدید سرویس نقشه گوگل، بسیاری از کسب و کارهای ایرانی که سرویس های مکان محور ارایه می دادند با مشکلاتی مواجه شدند و یا ادامه استفاده از نقشه گوگل برای آنها سخت شد. سرویس های تاکسی اینترنتی، سرویس های حمل و نقل اینترنتی، سامانه های اطلاعات مکانی بانک ها و… از جمله این کسب و کارها بودند. با این تفاسیر، بیشتر کسب و کارها به چاره اندیشی پرداختند که عمدتا با سه راهکار مواجه بودند.

راهکار ۱: استفاده از سرویس نقشه خارجی

برخی از این کسب و کارها به سمت یک سرویس نقشه جایگزین رفتند و از سرویس نقشه OSM، سرویس نقشه MapBox، نقشه Bing و سایر سرویس های نقشه استفاده کردند. اگرچه این راهکارها می تواند برای حل مشکل مناسب باشند اما صاحبان کسب و کار همواره بیم عدم ارایه سرویس به دلایل مختلف نظیر تحریم ها را احساس می کردند. در میان این سرویس های نقشه خارجی، سرویس نقشه OpenStreetMap علاوه بر این که رایگان و متن باز می باشد، دارای غنای اطلاعات بیشتری نیز می باشد. سایر سرویس ها، یا با مشکل کامل نبودن نقشه ها واجه هستند و یا کماکان نیازمند پرداخت هزینه ارزی می باشند.

راهکار ۲: استفاده از سرویس نقشه ایرانی

در بین کسب و کارهای فعال در زمینه اطلاعات مکانی، برخی ازآنها اقدام به راه اندازی سرویس نقشه ایرانی یا به اصلاح، سرویس نقشه بومی کردند. نقشه هایی همانند پارسی جو، سیدار، نما، دال، نشان و… از جمله این سرویس ها هستند که اقدام به ارایه نقشه پایه ایران و نیز سایر قابلیت های نقشه در قالب API سرویس نقشه می نمایند. بیشتر این سرویس های نقشه بومی، اقدام به دانلود نقشه OSM کرده و سرویس نقشه خود را بر مبنای آن راه اندازی می کنند. به جرات می توان گفت، نقشه OSM از لحاظ کامل بودن نقشه ها به پای نقشه های گوگل رسیده و روز به روز بر غنای اطلاعات آن افزوده می شود. این نقشه بر خلاف نقشه گوگل، به همه کاربران، امکان دانلود رایگان نقشه را می دهد. لذا اگر نقشه محل مورد نظر شما در آن نباشد می توانید یا خودتان اقدام به ترسیم و سپس دانلود آن نماید و یا منتظر بمانید تا این مکان توسط کاربران داوطلب نقشه OSM که تعداد آن از۵ میلیون نفر گذشته است، ترسیم شود.

سرور نقشه

آموزش دانلود نقشه OSM کل ایران

اگر برای پروژه GIS خودتان نیازمند نقشه کل ایران هستید، می توانید از نقشه های رایگان OSM استفاده نمایید. ما برای شما یک فیلم آموزشی آماده کرده ایم که در آن به شما یاد می دهیم که دانلود رایگان نقشه کل ایران با فرمت Shapefile را سریع و بدون گشت و گذار در سایت های مختلف، انجام دهید.

استفاده از سرویس نقشه ایرانی، باعث می شود که کسب و کارها به جای پرداخت هزینه های ارزی و خروج ارز از کشور، به رونق کسب و کارهای داخلی کمک کرده باشند. این راهکار نیز، مورد استقبال بسیاری از سازمان ها قرار نگرفت زیرا معتقد هستند که آنها سرویس نقشه اختصاصی که بر روی سرورهای سازمان خودشان باشد را نیاز دارند.

راهکار ۳: استفاده از سرویس نقشه اختصاصی

در این میان برخی از کسب و کارها که دارای سیاست های امنیت یپیچیده تری بودند، به دنبال راه اندازی سرویس نقشه اختصاصی رفتند. بانک ها از جمله این کسب و کارها بودند که معتقد بودند سامانه های آنها نباید با هیچ سرویس دهنده دیگر در اینترنت تبادل اطلاعات داشته باشد و طبیعی است که الزام منع استفاده از سرویس نقشه اینترنتی را در دستور کار خود قرار دادند. برخی دیگر از سازمان های دولتی نیز تمایل خود به راه اندازی سرویس نقشه اختصاصی را نشان دادند. شرکت بهین رایانش آزاد که یک شرکت GIS و فعال درزمینه آموزش، مشاوره و اجرای سامانه های اطلاعات مکانی می باشد، برای این دسته ازکسب و کارها که نیازمند راه اندازی سرویس نقشه اختصاصی بودند، راهکارهای خود را در قالب خدمات مشاوره و نیز اجرا و پیاده سازی سرویس نقشه اختصاصی ارایه نمود.

سرویس نقشه اختصاصی دقیقا چه کار می کند؟

سرویس دهنده نقشه یا Map Server، رایانه ای است که اطلاعات مکانی و نقشه ها را در قالب فایل و یا یک پایگاه داده مکانی در خود ذخیره می نماید و با توجه به نیاز کاربر، اقدام به آماده سازی و ترسیم آنها نموده و نقشه ها را در قالب های تصویری (Raster) و یا برداری (Vector)، در اختیار کاربر قرار می دهد. از آنجایی که امروزه بیشتر Map Serverها نقشه ها را به صورت نقشه تحت وب ارایه می کنند، به این سرویس دهنده ها، سرویس دهنده نقشه وب یا Web Map Server گفته می شود. نحوه کار سرویس دهنده نقشه در تصویر زیر، نمایش داده شده است:

وب سرویس

در حقیقت، سرویس نقشه گوگل یا سرویس نقشه OSM، دقیقا همین عملیات را انجام می دهند و کاربران برای استفاده از نقشه های پایه می بایست درخواست خود را از طریق اتصال اینترنتی به سرویس دهنده آنها ارسال نماید و نقشه مکان مورد نظر را دریافت کند.

سرویس نقشه اختصاصی در سازمان شما

می توان دقیقا همین پیکربندی را بر روی سرویس دهنده موجود در شبکه داخلی خودمان انجام دهیم و برای دریافت نقشه های پایه، به جای ارسال درخواست از طریق اینترنت، درخواست را برای سرویس دهنده موجود در شبکه داخلی سازمان خودمان ارسال کنیم. بدین نحو، وابستگی سامانه ما به اینترنت از بین خواهد رفت.

سرویس نقشه اختصاصی، چه مزایایی دارد؟

اگر شما در سازمان خود یک سرویس نقشه اختصاصی با نقشه کامل ایران راه اندازی نمایید، مزایای زیر را برای سازمان تان به دنبال خواهد داشت:

  • قطع وابستگی به اینترنت و افزایش امنیت شبکه و سازمان
  • قطع وابستگی به سرویس ‏های نقشه اینترنتی
  • امکان راه اندازی یک جایگزین اختصاصی برای نقشه هایی مانند Google Map و OSM
  • امکان راه اندازی API نقشه
  • در دسترس بودن داده ‏های مکانی و نقشه‏ های پایه روی سرویس دهنده سازمان
  • افزایش سرعت دسترسی به نقشه ها

سرویس نقشه اختصاصی، چه چالش هایی پیش رو دارد؟

آیا یک نقشه کامل ایران که مرتب بروز شود در سازمان شما موجود است؟

اگرچه راه اندازی یک سرویس نقشه اختصاصی می تواند مزایای زیادی برای سازمان ها و شرکت ها به دنبال داشته باشد، اما به روز بودن نقشه های پایه همواره می تواند به عنوان یک چالش بزرگ، مطرح باشد.

وب سرویس

برخی از سازمان ها، خودشان تولید کننده نقشه ها هستند. این سازمان ها کمتر با چنین چالشی مواجه می شوند. با توجه به این چالش، شاید بتوان یک مزیت بزرگ استفاده از سرویس های نقشه اینترنتی را، مشارکت هر روز کاربران در تکمیل اطلاعات نقشه ها و به روز بودن این نقشه دانست. لذا اگر یک سرویس نقشه اختصاصی در سازمان تان راه اندازی می کنید، همواره به این فکر باشید که به صورت منظم و در دوره های از پیش تعریف شده مثلا سه ماه یک بار، اقدام به بروزرسانی نقشه های پایه نمایید.

سرویس نقشه اختصاصی برای چه سازمان ها و کسب و کارهایی مناسب است؟

  • سازمان های دولتی و شرکت های خصوصی با سیاست های امنیتی خاص
  • کسب و کارهای نوپا که تمایل به ارایه سرویس های مکان محور دارند
  • کسب و کارهایی که تمایل به ارایه زیرساخت سرویس نقشه به سایر کسب و کارها را دارند
  • کسب و کارهایی که تمایل به ارایه API نقشه دارند
  • افرادی که تمایل به ارایه سرویس نقشه همانند گوگل یا OSM دارند

گام بعدی: آیا به یک سرویس نقشه اختصاصی نیاز دارید؟

یکی از خدماتی که شرکت بهین رایانش آزاد به مشتریان خود ارایه می دهد، راه اندازی سرویس نقشه اختصاصی با نقشه کل ایران می باشد.

وب سرویس

آیا می خواهید یک سرور نقشه اختصاصی راه اندازی کنید؟

کافی است اطلاعات تماس را وارد کنید تا مشاور با شما تماس بگیرد

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اگر عجله دارید می توانید از طریق شماره تلفن زیر با ما در ارتباط باشید

09030341808

03137789606

02128423771

2 دیدگاه برای “سرویس نقشه اختصاصی چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد

دانلود پادکست کسب درامد از GIS

دانلود فیلم چطور برنامه نویس GIS حرفه ای شویم؟

سرویس نقشه اختصاصی

سرویس نقشه اختصاصی چیست؟

سرویس نقشه اختصاصی یک نقشه مانند نقشه OSM یا نقشه گوگل است که بر روی سرور شما به صورت اختصاصی راه اندازی می شود و شما می توانید در نرم افزارهای مختلف مانند وب سایت یا اپلیکیشن های موبایل، از سرویس نقشه اختصاصی خود استفاده کنید و در سامانه های خود نیاز به استفاده از سرویس های نقشه دیگر نداشته باشید.

ورودی هر سامانه اطلاعات مکانی یا GIS همان داده های مکانی یا نقشه ها می باشند. اطلاعات هر نقشه به صورت لایه بندی شده در یک یا چند لایه نمایش داده می شوند. در هر سامانه اطلاعات مکانی، دو نوع لایه می تواند وجود داشته باشد.

نقشه

لایه نقشه پایه، همان نقشه های پوششی می باشند که به عنوان پس زمینه برای سایر لایه های نقشه، مورد استفاده قرار می گیرند. برای مثال، تصاویر ماهواره ای، تصاویر هوایی، نقشه های پوششی کشورها، نقشه های پوششی شهرها و… می توانند از جمله لایه های نقشه پایه باشند.

 لایه های نقشه عملیاتی، وابسته به هدفی که سامانه اطلاعات مکانی برای آن ایجاد شده است و از هر سازمان به سازمان دیگر، متفاوت می باشند. مثلا اگر یک سامانه اطلاعات مکانی برای شهرداری توسعه داده باشیم، لایه های عملیاتی می توانند معابر و املاک سطح شهر باشند. یا در سامانه اطلاعات مکانی آبفا می توان از شبکه توزیع آب شرب، والوهای قطع و وصل، منابع ذخیره آب و… به عنوان لایه های عملیاتی نام برد.

امروزه، لایه نقشه پایه باتوجه به اهمیتی که پیدا کرده اند،توسط شرکت های مختلف به صورت سرویس نقشه ارایه می شوند. برای مثال یکی از شرکت های پیشرو در ارایه سرویس نقشه، شرکت گوگل می باشد. سرویس های نقشه دیگر همانند نقشه OSM، نقشه Yahoo، نقشه Bing و… نیز امروزه در دسترس هستند و مورد استفاده عموم جامعه و کسب و کارهای مکان محور، قرار می گیرند.

تاریخچه سرویس نقشه گوگل

این سرویس نقشه در ابتدا توسط دو برادر دانمارکی توسط زیان C++ ایجاد شد. این دو برادر شرکت Wher 2 Technologiesرا در سیدنی راه اندازی کرده بودند. این نقشه در ابتدا می بایست به عنوان یک نرم افزار، توسط کاربران مورد دانلود قرار می گرفت و سپس روی رایانه آنها نصب می شد.در سال ۲۰۰۴، شرکت گوگل اقدام به خرید این شرکت به منظور ارایه سرویس نقشه تحت وب نمود. یک ماه بعد شرکت گوگل، شرکتKeyhole را نیز خریداری کرد و باتوجه به اینکه این شرکت در زمینه اطلاعات مکانی فعال بود،با ترکیب تکنولوژی آن با سرویس نقشه خود، زیرساخت سرویس نقشه را تقویت نمود. خرید شرکت ZipDash که در زمینه تحلیل اطلاعات ترافیکی فعالیت می نمود نیز در ادامه در همان سال ۲۰۰۴ صورت گرفت و بنای سرویس نقشه گوگل که تحت وب بود تکمیل گردید و در سال۲۰۰۵، راه اندازی و به بازار ارایه گردید.

سرویس نقشه

نقشه ایران در ابتدای راه اندازی سرویس نقشه گوگل، فقط به اطلاعات کلی از شبکه راه های کشور معطوف می شد و اطلاعات جزئی از نقشه شهرها در آن وجود نداشت. اما از آنجایی که شرکت گوگل برای تکمیل نقشه های خود به مشارکت داوطلبانه بر اساس روش Volunteered GIS روی آورد، لذا امکان مشارکت کاربران برای ترسیم نقشه ها را فراهم کرد و روز به روز بر غنای اطلاعات نقشه ها افزوده شد. البته در فاصله سال ۲۰۰۵ تا کنون، این شرکت با استفاده از تکنولوژی ها و روش های جدید در بروزرسانی اطلاعات نقشه خود، اهتمام داشته است. روش هایی نظیر خرید سیستم عامل Android و توسعه ابزارهای آن و جمع آوری اطلاعات با استفاده از سنسورهای موجود بر روی میلیون ها گوشی تلفن همراه، استفاده از سنسورهای موجود بر روی خودروها، راه اندازی خودروهای جمع آوری تصاویر و اطلاعات و… از جمله این روش ها برای جمع آوری اطلاعات نقشه های گوگل می باشند.

در کشور ما، در چند سال اخیر، به علت اطلاعات نسبتا کامل نقشه های گوگل و نیز ارایه قابلیت های نقشه ای از طریق API سرویس نقشه که این شرکت فراهم نموده است، سامانه های اطلاعات مکانی، وابستگی زیادی به سرویس نقشه گوگل پیدا کردند. به خصوص این که استفاده از سرویس نقشه گوگل، به صورت رایگان نیز تحت وب و تحت موبایل فراهم شده بود.

تحریم نقشه گوگل؛ آیا گوگل واقعا تحریم کرده است؟

سر انجام شرکت گوگل در ۲ می ۲۰۱۸ اعلام کرد که تغییراتی در سرویس های نقشه ای خود انجام داده و در راستای ایجاد یک پلتفرم نقشه، اقدام به تلفیق سرویس های Maps، Routes و Places نموده است. گوگل این تغییرات را با هدف تقویت بخش تجارت خود ازنقشه و اطلاعات مکانی، در دستور کار قرار داد. اما بسیاری از رسانه ها و سایت های اینترنتی کشور ما، به اشتباه این اقدام گوگل را تحریم نقشه گوگل نامگذاری کردند. اما این شرکت امکان استفاده از نقشه گوگل را در کشور ما کماکان ادامه داد و فقط برای ثبت نام و دریافت API Key جدید، می بایست اطلاعات کارت اعتباری خود را وارد نمایید. چرا که سیاست جدید گوگل در استفاده از سرویس نقشه خود، استفاده از خدمات تا سقف ۲۰۰ دلاربه صورت رایگان و دریافت پول به ازای درخواست های بیش تر از ۲۰۰ دلار می باشد.البته افرادی که پیش تر اقدام به دریافت APIKey نموده بودند بدون مشکل می توانند تا سقف ۲۰۰ دلار ماهانه از نقشه های گوگل به صورت رایگان استفاده کنند. اما برخیاز مخاطبین سایت GISPlus به ما گزارش کردند که چون از API Key بر روی دامنه های .ir استفاده کرده اند با مشکل نمایش نقشه مواجه شده اند. به نظر می رسید که این مشکل برای همه API Key ها بروز نکرده باشد. چراکه در بررسی انجام شده API Key که ما بر رویدامنه های شرکت بهین رایانش آزاد داشتیم، به درستی کار می کرد. طبیعی است به دلیل وجود تحریم ها، شهروندان ایرانی نمی توانند به صورترسمی اقدام به خرید یک کارت اعتباری بین المللی و درج مشخصات آن در سایت گوگل نمایند. همچنین با توجه به تنش های ارزی این روزها در کشور ما، منطقی است که پرداخت هزینه های دلاری برای استفاده از سرویس نقشه گوگل، برای کسب و کارهای ایرانی، به صرفه نباشد.

جایگزین سرویس نقشه گوگل؛ چاره اندیشی

از همان ابتدای اعمال تغییرات جدید سرویس نقشه گوگل، بسیاری از کسب و کارهای ایرانی که سرویس های مکان محور ارایه می دادند با مشکلاتی مواجه شدند و یا ادامه استفاده از نقشه گوگل برای آنها سخت شد. سرویس های تاکسی اینترنتی، سرویس های حمل و نقل اینترنتی، سامانه های اطلاعات مکانی بانک ها و… از جمله این کسب و کارها بودند. با این تفاسیر، بیشتر کسب و کارها به چاره اندیشی پرداختند که عمدتا با سه راهکار مواجه بودند.

راهکار ۱: استفاده از سرویس نقشه خارجی

برخی از این کسب و کارها به سمت یک سرویس نقشه جایگزین رفتند و از سرویس نقشه OSM، سرویس نقشه MapBox، نقشه Bing و سایر سرویس های نقشه استفاده کردند. اگرچه این راهکارها می تواند برای حل مشکل مناسب باشند اما صاحبان کسب و کار همواره بیم عدم ارایه سرویس به دلایل مختلف نظیر تحریم ها را احساس می کردند. در میان این سرویس های نقشه خارجی، سرویس نقشه OpenStreetMap علاوه بر این که رایگان و متن باز می باشد، دارای غنای اطلاعات بیشتری نیز می باشد. سایر سرویس ها، یا با مشکل کامل نبودن نقشه ها واجه هستند و یا کماکان نیازمند پرداخت هزینه ارزی می باشند.

راهکار ۲: استفاده از سرویس نقشه ایرانی

در بین کسب و کارهای فعال در زمینه اطلاعات مکانی، برخی ازآنها اقدام به راه اندازی سرویس نقشه ایرانی یا به اصلاح، سرویس نقشه بومی کردند. نقشه هایی همانند پارسی جو، سیدار، نما، دال، نشان و… از جمله این سرویس ها هستند که اقدام به ارایه نقشه پایه ایران و نیز سایر قابلیت های نقشه در قالب API سرویس نقشه می نمایند. بیشتر این سرویس های نقشه بومی، اقدام به دانلود نقشه OSM کرده و سرویس نقشه خود را بر مبنای آن راه اندازی می کنند. به جرات می توان گفت، نقشه OSM از لحاظ کامل بودن نقشه ها به پای نقشه های گوگل رسیده و روز به روز بر غنای اطلاعات آن افزوده می شود. این نقشه بر خلاف نقشه گوگل، به همه کاربران، امکان دانلود رایگان نقشه را می دهد. لذا اگر نقشه محل مورد نظر شما در آن نباشد می توانید یا خودتان اقدام به ترسیم و سپس دانلود آن نماید و یا منتظر بمانید تا این مکان توسط کاربران داوطلب نقشه OSM که تعداد آن از۵ میلیون نفر گذشته است، ترسیم شود.

سرور نقشه

آموزش دانلود نقشه OSM کل ایران

اگر برای پروژه GIS خودتان نیازمند نقشه کل ایران هستید، می توانید از نقشه های رایگان OSM استفاده نمایید. ما برای شما یک فیلم آموزشی آماده کرده ایم که در آن به شما یاد می دهیم که دانلود رایگان نقشه کل ایران با فرمت Shapefile را سریع و بدون گشت و گذار در سایت های مختلف، انجام دهید.

استفاده از سرویس نقشه ایرانی، باعث می شود که کسب و کارها به جای پرداخت هزینه های ارزی و خروج ارز از کشور، به رونق کسب و کارهای داخلی کمک کرده باشند. این راهکار نیز، مورد استقبال بسیاری از سازمان ها قرار نگرفت زیرا معتقد هستند که آنها سرویس نقشه اختصاصی که بر روی سرورهای سازمان خودشان باشد را نیاز دارند.

راهکار ۳: استفاده از سرویس نقشه اختصاصی

در این میان برخی از کسب و کارها که دارای سیاست های امنیت یپیچیده تری بودند، به دنبال راه اندازی سرویس نقشه اختصاصی رفتند. بانک ها از جمله این کسب و کارها بودند که معتقد بودند سامانه های آنها نباید با هیچ سرویس دهنده دیگر در اینترنت تبادل اطلاعات داشته باشد و طبیعی است که الزام منع استفاده از سرویس نقشه اینترنتی را در دستور کار خود قرار دادند. برخی دیگر از سازمان های دولتی نیز تمایل خود به راه اندازی سرویس نقشه اختصاصی را نشان دادند. شرکت بهین رایانش آزاد که یک شرکت GIS و فعال درزمینه آموزش، مشاوره و اجرای سامانه های اطلاعات مکانی می باشد، برای این دسته ازکسب و کارها که نیازمند راه اندازی سرویس نقشه اختصاصی بودند، راهکارهای خود را در قالب خدمات مشاوره و نیز اجرا و پیاده سازی سرویس نقشه اختصاصی ارایه نمود.

سرویس نقشه اختصاصی دقیقا چه کار می کند؟

سرویس دهنده نقشه یا Map Server، رایانه ای است که اطلاعات مکانی و نقشه ها را در قالب فایل و یا یک پایگاه داده مکانی در خود ذخیره می نماید و با توجه به نیاز کاربر، اقدام به آماده سازی و ترسیم آنها نموده و نقشه ها را در قالب های تصویری (Raster) و یا برداری (Vector)، در اختیار کاربر قرار می دهد. از آنجایی که امروزه بیشتر Map Serverها نقشه ها را به صورت نقشه تحت وب ارایه می کنند، به این سرویس دهنده ها، سرویس دهنده نقشه وب یا Web Map Server گفته می شود. نحوه کار سرویس دهنده نقشه در تصویر زیر، نمایش داده شده است:

وب سرویس

در حقیقت، سرویس نقشه گوگل یا سرویس نقشه OSM، دقیقا همین عملیات را انجام می دهند و کاربران برای استفاده از نقشه های پایه می بایست درخواست خود را از طریق اتصال اینترنتی به سرویس دهنده آنها ارسال نماید و نقشه مکان مورد نظر را دریافت کند.

سرویس نقشه اختصاصی در سازمان شما

می توان دقیقا همین پیکربندی را بر روی سرویس دهنده موجود در شبکه داخلی خودمان انجام دهیم و برای دریافت نقشه های پایه، به جای ارسال درخواست از طریق اینترنت، درخواست را برای سرویس دهنده موجود در شبکه داخلی سازمان خودمان ارسال کنیم. بدین نحو، وابستگی سامانه ما به اینترنت از بین خواهد رفت.

سرویس نقشه اختصاصی، چه مزایایی دارد؟

اگر شما در سازمان خود یک سرویس نقشه اختصاصی با نقشه کامل ایران راه اندازی نمایید، مزایای زیر را برای سازمان تان به دنبال خواهد داشت:

  • قطع وابستگی به اینترنت و افزایش امنیت شبکه و سازمان
  • قطع وابستگی به سرویس ‏های نقشه اینترنتی
  • امکان راه اندازی یک جایگزین اختصاصی برای نقشه هایی مانند Google Map و OSM
  • امکان راه اندازی API نقشه
  • در دسترس بودن داده ‏های مکانی و نقشه‏ های پایه روی سرویس دهنده سازمان
  • افزایش سرعت دسترسی به نقشه ها

سرویس نقشه اختصاصی، چه چالش هایی پیش رو دارد؟

آیا یک نقشه کامل ایران که مرتب بروز شود در سازمان شما موجود است؟

اگرچه راه اندازی یک سرویس نقشه اختصاصی می تواند مزایای زیادی برای سازمان ها و شرکت ها به دنبال داشته باشد، اما به روز بودن نقشه های پایه همواره می تواند به عنوان یک چالش بزرگ، مطرح باشد.

وب سرویس

برخی از سازمان ها، خودشان تولید کننده نقشه ها هستند. این سازمان ها کمتر با چنین چالشی مواجه می شوند. با توجه به این چالش، شاید بتوان یک مزیت بزرگ استفاده از سرویس های نقشه اینترنتی را، مشارکت هر روز کاربران در تکمیل اطلاعات نقشه ها و به روز بودن این نقشه دانست. لذا اگر یک سرویس نقشه اختصاصی در سازمان تان راه اندازی می کنید، همواره به این فکر باشید که به صورت منظم و در دوره های از پیش تعریف شده مثلا سه ماه یک بار، اقدام به بروزرسانی نقشه های پایه نمایید.

سرویس نقشه اختصاصی برای چه سازمان ها و کسب و کارهایی مناسب است؟

  • سازمان های دولتی و شرکت های خصوصی با سیاست های امنیتی خاص
  • کسب و کارهای نوپا که تمایل به ارایه سرویس های مکان محور دارند
  • کسب و کارهایی که تمایل به ارایه زیرساخت سرویس نقشه به سایر کسب و کارها را دارند
  • کسب و کارهایی که تمایل به ارایه API نقشه دارند
  • افرادی که تمایل به ارایه سرویس نقشه همانند گوگل یا OSM دارند

گام بعدی: آیا به یک سرویس نقشه اختصاصی نیاز دارید؟

یکی از خدماتی که شرکت بهین رایانش آزاد به مشتریان خود ارایه می دهد، راه اندازی سرویس نقشه اختصاصی با نقشه کل ایران می باشد.

وب سرویس

آیا می خواهید یک سرور نقشه اختصاصی راه اندازی کنید؟

کافی است اطلاعات تماس را وارد کنید تا مشاور با شما تماس بگیرد

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اگر عجله دارید می توانید از طریق شماره تلفن زیر با ما در ارتباط باشید

09030341808

03137789606

02128423771